Tomislav Zajec
Izginjanje
Igra Izginjanje prikazuje življenje dveh družin, ki na prvi pogled nimata nič skupnega. Prva je navzven ugledna meščanska družina spoštovanega znanstvenika in profesorja Karla. Njegova žena je umetnica, njuna odrasla hči pa si ambiciozno prizadeva postati političarka. Kljub navidezni harmoniji pa ni vse tako bleščeče, kot se zdi. Ali jim bo uspelo potlačiti vse podlosti in umazanijo, ki nezadržno prihaja na plan? Druga družina je še zelo mlada, Marko in Ana imata malega sina, v zakonu pa jima ne gre najbolje. Marko sicer pripravlja doktorat, vendar se spopada s hudo travmo iz otroštva, ki mu preprečuje, da bi svobodno zadihal. Bojuje se z nenehnim občutkom, da bi najraje izginil. Ko se postopoma razkrivajo dogodki iz preteklosti, se prepleteta tudi Markova in Karlova zgodba. Bo Marko spoznal, da mora sam izbojevati svoj boj? Bo zbral dovolj moči in premagal svoje strahove? Izginjanje je v prvi vrsti drama o soočanju s samim sabo in šele nato o soočanju s tistimi, ki so nam poskušali odvzeti pravico do obstoja.
Nestajanje, 2023
Drama
Prva slovenska uprizoritev
Premiera: 20. november 2025
Ustvarjalci
Prevajalka
Alenka Klabus Vesel
Režiser
Jernej Potočan
Dramaturginji
Alenka Klabus Vesel
in Brina Jenček
Scenograf
Dan Pikalo
Kostumografka
Nika Dolgan
Avtorica glasbe
Manca Trampuš
Lektorica
Klasja Kovačič
Oblikovalec svetlobe
Domen Lušin
Oblikovalec zvoka
Tomaž Božič
Za strokovno pomoč pri uprizoritvi se zahvaljujemo Ajdi Černe in Lari Velkavrh iz Združenja za MOČ ter Sabini Seme in Ireni Dornik iz Zavoda za gluhe in naglušne Ljubljana.
V uprizoritvi so uporabljeni odlomki iz uverture k operi Tannhäuser Richarda Wagnerja in iz Nokturna št. 5 Johna Fielda.
Nastopajo
Karlo, profesor
Vera, njegova žena
Tea, njuna hči
Lara Wolf k. g.
Marko
Ana, njegova žena
Alisa
Babica, Lastnica hiše in Katica
Policist, Fant na ekranu in Šofer
Deček (glas na posnetku)
Neo Dovgan Majica
Dragi profesor. Moram se dobiti z vami, vi se pa jezite. Čakal sem vas pred hišo. Dež je padal. A me niste videli skoz okno? Mislim, da ste me.
Vsebina 1
Drama Izginjanje govori o zlorabi – tako o napadalcih kot o njihovih žrtvah. Povsem jasno je, da za spolne predatorje ni mogoče najti nobenega opravičila, še manj, če so žrtve otroci. Kako pa je s tistimi, ki so za zlorabe vedeli, a so ves čas molčali? In ali je mogoče tudi zlorabljenim očitati, da nosijo del odgovornosti, ker ostajajo tiho? Igra opozarja na težko popravljive posledice zlorabe, na trajno poškodovanost duše in izgubo identitete. Drama se dotika tudi nekaterih vidikov trenutnega političnega stanja in je klic družbi, naj spregovori, naj pokaže na krivce in jih kaznuje.
Zgodba drame Izginjanje ne poteka kronološko, posamični prizori nenehno preskakujejo v času in prostoru, dogajanje sestavljamo po koščkih, ki se šele na koncu zlijejo v celoto. Vendar to ni ovira, da ne bi v polnosti podoživljali stisk in bolečine protagonistov. Liki so natančno izdelani, živi in psihološko prepričljivi. Profesor in znanstvenik v igri se strokovno posveča problemom erozije in ukoreninjenja, česar avtor ni izbral naključno, v tem je veliko simbolike.
Če bi zmogla, bi te zdajle objela. Tako pa molčim in te samo gledam. V tebi je ena silna toplota, ki privlači kakor sonce, ampak je tako globoko zakopana, da v bistvu ne dela drugega kot raztaplja tebe samega. Spreminja te v človeka, ki izginja.
Tomislav Zajec (1972) je diplomiral iz dramaturgije na Akademiji dramske umetnosti v Zagrebu. Zaposlen je kot izredni profesor na Oddelku za dramaturgijo, vodi pa tudi številne dramske in scenaristične delavnice v Zagrebu in Splitu. Kot dramaturg deluje v številnih gledališčih na Hrvaškem in v tujini. Kot zunanji sodelavec sodeluje tudi z Zagrebškim gledališčem mladih. Napisal je okrog petnajst dramskih del, med njimi so John Smith, valižanska princesa, Atentatorji, Svinje, Novi Nosferatu, Mleko, Astronavti, Gospa Dalloway …, ki so bila uprizorjena po vsem svetu. Poleg dramskih del piše tudi romane, scenarije in poezijo, je avtor številnih priredb in dramatizacij. Za svoje delo je prejel mnogo nagrad in priznanj, med drugim je šestkratni dobitnik nagrade Marin Držić, hrvaške državne nagrade za najboljše dramsko besedilo, ki jo je leta 2022 prejel tudi za igro Izginjanje. Dvakrat je nagrado prejel tudi na festivalu hrvaške drame in gledališča Marulićevi dnevi. Za igro Treba bi bilo peljati psa na sprehod je leta 2018 v Franciji prejel veliko nagrado na 29. Lyonskih dnevih gledaliških piscev.
Tako to zgleda, ko v sobi vse svoje stvari prislonim ob steno. Ni jih veliko. Človek, ki nima veliko stvari, najbrž ni dober človek.
O režiserju
Mladi režiser Jernej Potočan (1996) je leta 2015 začel študirati dramaturgijo na AGRFT, leta 2019 pa se je vpisal še na režijo. Kot dramaturg je sodeloval pri uprizoritvah Under construction, 410 kilometrov, Anatomija zamolka, Kot vsa svobodna dekleta, Polenta in Medtem ko mi Spotify po meri ustvarja playlisto z naslovom moodymix, zadnji dve je tudi režiral. Uprizoritev Under construction, pri kateri je sodeloval, je prejela posebno nagrado žirije na 52. Tednu slovenske drame v Kranju.
Piše tudi dramska besedila, objavljena so tri: Odpad, Vsaka pesem se enkrat izpoje in Žalostinke. Za scenarij Živalski vrt je prejel Grossmanovo nagrado, za besedilo Ostali smo brez prijateljev, zbirali smo znamke drugo nagrado na mednarodnem natečaju One-minute play contest, za besedilo Žalostinke pa nagrado rdeča nit. Dve njegovi besedili sta bili tudi uprizorjeni (Žalostinke v MGL in Uspavanka v sobi brez oken, ki je nastala v sodelovanju ljubljanske Akademije za glasbo in AGRFT).
Beseda režiserja
»Drama razkriva svet, v katerem družbene maske služijo kot orodje za ohranjanje položaja, ugled pa postane največja vrednota – ne glede na to, ali je zgrajen na zdravih ali trhlih temeljih. Ta hegemonija videza ustvarja sistem, v katerem je nadzor nad lastno podobo ključ do moči in vpliva. Videz ni več le osebna odločitev, temveč mehanizem, ki nadzoruje družbene odnose in razmerja. S tem postane jasno, katere zgodbe se lahko povedo, katere se smejo slišati, katerim se ne verjame in katere morajo ostati zamolčane. Drama razgalja družbo, ki daje prednost videzu pred resnico, in s tem vzpostavlja pogoje, v katerih se storilci lahko skrivajo za družbenimi maskami, žrtve pa ostajajo neslišane, ker je njihova resnica preprosto preveč ›grda‹, da bi jo bilo mogoče gledati brez odmika,« je zapisal režiser Jernej Potočan.