Sosedje foto Peter Giodani 2000x1250px 3320
Pojdi na vsebino

Ralf Westhoff

Sosedje

Anne, Johannes in Eddi so si v študentskih letih delili stanovanje, pozneje v življenju pa so se njihove poti razšle. Na stara leta spet navežejo stike in se odločijo ponovno zaživeti skupaj. Vsi trije so samski in pogrešajo družbo, pa tudi z denarjem so kot upokojenci bolj na tesnem, zato jim bo delitev stroškov prišla prav. Vselijo se v novo stanovanje, razigrani obujajo spomine na burno mladost, pijejo, kadijo, živahno razpravljajo in navijajo glasbo pozno v noč. A njihovo veselje ne traja dolgo. V stanovanju pod njimi namreč živijo trije resnobni študenti, ki so ravno sredi izpitnega obdobja in jim gredo ostareli žurerji močno na živce. Od novih stanovalcev ne pričakujejo samo, da ne bodo kalili miru, ampak od njih odločno zahtevajo tudi, da se držijo hišnega reda in prevzamejo nekatere dolžnosti. Prišleki pa se na vse skupaj požvižgajo. Oba tabora trmasto vztrajata vsak pri svojem in se zapleteta v  medgeneracijski konflikt, ki pa je glede na naša stereotipna pričakovanja duhovito obrnjen na glavo. V tem narobe svetu se kar vrstijo številni komični zapleti, ki ob iskrivih dialogih po eni strani zabavajo, po drugi strani pa razkrivajo marsikatero trpko resnico iz dandanašnjega sveta. Starejši zagovarjajo ideale, za katere so se zavzemali kot pripadniki študentskega revolucionarnega gibanja konec šestdesetih let 20. stoletja, mlajši pa so individualisti sodobne družbe, ki so nenehno v stresu in vse napore vlagajo v študij in uspešnost, ne poznajo pa več sproščenega druženja. Jasno je, da se bosta morali sprti strani na neki točki zbližati …

 

Wir sind die Neuen, 2016, odrska adaptacija filma Wir sind die Neuen (2014), 2016

Komedija

Prva slovenska uprizoritev

Premiera: 6. oktober 2023

Predstava traja 1 uro in 20 minut in nima odmora.

Ustvarjalci

Prevajalka

Anja Naglič

Režiserka in avtorica glasbene opreme

Tijana Zinajić

Dramaturginja

Alenka Klabus Vesel

Scenograf

Darjan Mihajlović Cerar

Kostumograf

Matic Hrovat

Lektor

Martin Vrtačnik

Oblikovalec svetlobe

Boštjan Kos

Oblikovalec zvoka

Tomaž Božič

Nastopajo

Katharina

Veronika Železnik k. g.

Barbara

Kaja Petrovič AGRFT

Thorsten

Nejc Jezernik k. g.

Katharina: Zelo lepo bi bilo, če bi se sezuli. Čevlje lahko odložite sem pred regal.

Ralf Westhoff (1969) je večkrat nagrajeni nemški filmski režiser, scenarist in producent. Sosedje so bili najprej odmevna filmska komedija (2014), ki je na Münchenskem filmskem festivalu prejela glavno nagrado. Dve leti pozneje je Westhoff napisal tudi očarljivo gledališko priredbo.

Tijana Zinajić je uveljavljena gledališka in filmska režiserka, ki se uspešno spoprijema z različnimi žanri. V MGL je med drugim z veliko subtilnostjo uprizorila pretresljive igre Za naše mlade dame Dragice Potočnjak, Dlje od najdlje Zinnie Harris in Ta obraz Polly Stenham. Nedvomno pa Tijano Zinajić lahko označimo kot izjemno mojstrico komedije. Za režijo igre Realisti Jureta Karasa v izvedbi SNG Nova Gorica je na festivalu Dnevi komedije leta 2019 prejela nagrado žlahtna režiserka. V MGL pa še nismo pozabili uspešnice Čudežna terapija Daniela Glattauerja, ki je vrsto let zabavala številne gledalce na domači Mali sceni in po vsej Sloveniji. Pred kratkim je bila v MGL tudi premiera komedije Lunapark Jelene Kajgo, prav tako v njeni režiji.

Zdaj smo tik pred zaključnimi izpiti … To je pač totalno občutljiv čas. Nimamo prostih kapacitet. Mi smo samo sosedje. Sosedje, ki jih na stopnišču prijazno pozdraviš, drugače jih pa pustiš pri miru.

Iz članka Sosedje ali kdo so tu »ta novi« Mirjane Ule iz gledališkega lista uprizoritve

Besedilo torej govori o dveh generacijah: o starih in mladih, ki so sostanovalci. Živijo zgoraj in spodaj. Pravzaprav besedilo govori o dveh življenjskih stilih mladih v različnih življenjskih kontekstih. In govori o tem, da so stari mladostne življenjske stile in mladostne vrednote ohranili do starosti. Implicitno govori tudi o tem, kako družbeni konteksti vplivajo na oblikovanje mladosti in življenjskega poteka nasploh.

V družbah industrijske moderne sta se zgodili predvsem dve veliki spremembi v odnosu med generacijami: za nove generacije ni dovolj, da si samo pridobijo znanje predhodnic, da sprejmejo tradicijo, ampak morajo preseči starejše generacije, če se hočejo potrditi. Vsaka nova generacija v sodobni družbi želi biti inovativna, izvirna. Ta pritisk dodatno vzpostavlja medgeneracijske napetosti. Na družbeni ravni se generacijski spor kaže kot konflikt med starejšo generacijo, ki poskuša to, kar je ustvarila, ohraniti in vsiliti mlajšim, in prihajajočo generacijo, ki se poskuša uveljaviti z zanikanjem stare, spreminjanjem in uvajanjem novosti.

Ko se »ta mladi« pod pritiski in brez podpore lastne podporne mreže zlomijo, jim »ta stari« pridejo pomagat. Izkaže se, da so vendarle vrednote ta starih, kot so solidarnost, empatija in sočutje, univerzalnejše in pomembnejše od pragmatičnih materialno-kariernih vrednot mladih. To je pomembno sporočilo besedila in uprizoritve za naš razčlovečeni svet.

Iz članka Pot do sosedov Kaje Novosel iz gledališkega lista uprizoritve

Besedilo Sosedje Ralfa Westhoffa razpira več tematskih polj: kot najbolj očiten se kaže medgeneracijski trk dveh svetov, dodatno zasoljen z generaciji atipičnimi, na prvo žogo kontrastnimi lastnostmi (pretirano sterilni mladci in sproščeni nori starci). Kar je spočetka videti kategorično nezdružljivo, se vedno bolj stika v preseku krožnic dveh mentalitet, znotraj katerega se med dogajanjem postopoma vzpostavlja stik, celo odnos. Besedilo, ki se poskuša ogibati stereotipom na način, da pravzaprav generira nove stereotipe, pa ta odnos ustvarja prek na videz mimobežne, a v resnici precej kompleksne medosebne interakcije – sosedske. Prišleki Anne, Johannes in Eddi ustvarijo stik s Katharino, Barbaro in Thorstnom ravno zaradi na novo vzpostavljene funkcije sosedov, s katerimi si delijo strop/tla; stik pa vodi v konflikt, ki začenja o(ne)mogočati vsakdan vseh šestih likov. Eno izmed manj opaznih spoznanj besedila je nenazadnje pomen soseda, sosede, sosedov: gre za osebe, ki niso znanci, niti bežni mimoidoči – ne, sosedje so element vsakdana, ki nam lahko zelo intenzivno ukrojijo življenje, še posebej, če ne živijo znotraj okvirov naših predstav o njem.