Jon Fosse
Tukaj v temnem gozdu
Svet je vsako jutro bolj nevaren. Ko se zbudim, se nekje – vedno bližje – začenja nova vojna. Zemlja je ekološko tako iztirjena, da se od vročine topijo strehe avtomobilov, in vedno je nekje kakšen požar.
Great Pacific Garbage Patch, kontinent smeti v Tihem oceanu, je vsak dan večji. Naša telesa od zunaj in od znotraj sobivajo s plastiko. Živim v antropocenu, na začetku šestega velikega izumrtja, ki so ga sprožila človeška dejanja.
V takem svetu se neimenovani mlajši moški iz dolgčasa z avtom zapelje v gozd. Pelje se levo, desno, levo, desno, dokler gre, zelo daleč, dokler ne obtiči na gozdni poti, kjer ni več mogoče obrniti. Izrazito urbana oseba se prepusti naključju in sredi noči obtiči v snegu in mrazu – v gozdu, ki je v tradiciji evropske literature in dramatike prostor groze in svobode obenem, predvsem pa prostor ključne spremembe. Moški v dolgem poetičnem zamahu toka zavesti razmišlja o možnostih rešitve, o namenu in slučaju – o možnosti, da preprosto ostane, kjer je. V zadnji noči biva s samim seboj in s svojimi demoni. V deliriju se mu začnejo prikazovati drobci in osebe iz njegovega življenja.
Tukaj v temnem gozdu ni samo zgodba, temveč tudi poročilo o tesnobi, preizpraševanju sublimnega, o univerzalnem psihološkem stanju človeka v 21. stoletju. Predstava, ki je – kolikor je to v gledališču sploh mogoče – predmetno reciklirana, je uprizorjena v nekdanjem Kinu Komuna, na ruševinah popkulture in bolj optimističnega sveta, v katerem smo živeli še pred nekaj leti.
I svarte skogen inne, 2023
Prva slovenska uprizoritev
Premiera: 2. oktober 2025
Predstava traja 1 uro in 50 minut in nima odmora.
Ustvarjalci
Prevajalka
Marija Zlatnar Moe
Režiser, oblikovalec prostora in avtor videa
Dorian Šilec Petek
Dramaturginja
Eva Mahkovic and Dorian Šilec Petek
Avtor glasbe
Andrej Kobal
Kostumograf
Timotej Rosc
Lektor
Martin Vrtačnik
Oblikovalec svetlobe
Andrej Hajdinjak
Oblikovalec zvoka
Miha Peterlič
Asistentka režiserja
Selena Trontelj
The performance includes excerpts from Jon Fosse`s novels A Shining and Septology. The additional text is written by Eva Mahkovic and Dorian Šilec Petek.
Nastopajo
Vse velike civilizacije se pričnejo z vstopom v gozd: Gozd se izseka, zemlja obdela, sledi razcvet, zemlja omaga. Človek gre naprej in drugam: malo proti zahodu ali malo proti severu, malo proti vzhodu, malo proti jugu. Vedno znova. Vse se začne z vstopom v gozd.
Besede režiserja
»Uprizoritev Tukaj v temnem gozdu raziskuje več-kot-človeški svet oziroma trk med človeškim in nečloveškim. Predstava sledi postopnemu spustu iz civiliziranega v nelinearno, nehierarhično povračalnost univerzalne, surove realnosti, ki presega meje našega sterilnega in urejenega sveta. Tukaj v temnem gozdu nastaja kot koncert misli – zavestnih in vsiljivih –, ki spremljajo potovanje v neznano. Predstava spremlja posameznika v spopadu z lastnimi strahovi in samoumevnimi prepričanji, medtem ko ga kombinacija razuma in nečesa drugega, nepoznanega, vodi vse globlje v gozd – stran od doma, varnosti in življenja, kot ga pozna. Predstava združuje elektronsko glasbo v živo, video, scenografijo in igralske kreacije v celostno uprizoritveno doživetje. Na novem prizorišču – v nekdanjem Kinu Komuna – nastaja kontemplativni hommage več-kot-človeškemu svetu,« je zapisal režiser Dorian Šilec Petek.
Ko smo prižgali klimatske naprave, da bi ohladili stanovanja, smo sprožili proces, ki je pripeljal do tega, da mora biti klima vsako leto malo močnejša.
Zakaj Kino Komuna?
Razloga sta najmanj dva. Prvi je seveda vsebinske narave. Uprizorjena bo nova gledališka igra Nobelovega nagrajenca Jona Fosseja z naslovom Tukaj v temnem gozdu. Besedilo je napeto in skrivnostno, že samo po sebi ponuja zelo široke asociativne možnosti. Gibljemo se med najglobljimi plastmi človekove psihologije in nepremagljivo močjo narave, konkretneje gozda, na drugi strani. Želja mladega režiserja Doriana Šilca Petka je ustvariti vizualno spektakularno, obenem pa ekološko pomenljivo, trajnostno naravnano, »reciklirano« uprizoritev. V duhu tega smo se lotili iskanja prizorišča, ki bi Fossejevi zgodbi dodalo svojo zgodbo, svoj odtis, del svoje zgodovine. Na koncu smo se osredotočili na dvorano Kina Komuna in upravitelj je našemu gledališču omogočil kratkoročni najem. V preddverju so plakati in drugi artefakti – pomniki redne kinematografske dejavnosti. Režiser je v imenu svojega koncepta prosil, da vse ostane tako, kot je.
V predstavi so uporabljeni močni svetlobni učinki, glasni zvočni elementi in dimni efekti. Vključuje tudi prizore v popolni temi.
Premiera in vse ponovitve bodo v Kinu Komuna. Ponovitve v nadaljevanju sezone niso predvidene.