JB 2000x1250px foto Peter Giodani 7619
Pojdi na vsebino

Yasmina Reza

James Brown je uporabljal navijalke

V drami James Brown je uporabljal navijalke se obupana zakonca Hutner ne moreta sprijazniti z dejstvom, da njun najstniški sin Jacob ne želi biti več on sam – prevzel je identiteto kanadske pevke Céline Dion.

Odtujen od staršev, a pomirjen sam s sabo, zadovoljno živi v sanatoriju sredi čudovitega parka, neguje svoj glas in načrtuje pevske turneje po svetu. Njegov najtesnejši prijatelj je fant, ki je belec, a je trdno prepričan, da je temnopolt. Skupaj poskušata rešiti eksotično rastlino, ki se je znašla v sovražnem okolju domorodnega rastlinja. Nesrečna starša redno prihajata na obisk, a vse bolj užaloščena spoznavata, da sina očitno ne bosta dobila nazaj. Ob tem si postavljata številna vprašanja o lastnem življenju. Tudi psihiatrinja, s katero se pogovarjata, je presenetljiva osebnost, med drugim ima navado voziti avto tako, da nikoli ne zavira, v svojem predavanju pa ponudi povsem nov in zanimiv pogled na pravljico o Pepelki.

James Brown mettait des bigoudis, 2022

Smešna tragedija

Prva slovenska uprizoritev

Premiera: 6. marec 2025

Predstava traja 1 uro in 20 minut in nima odmora.

Ustvarjalci

Prevajalka in dramaturginja

Alenka Klabus Vesel

Režiserka in koreografka

Jana Menger

Oblikovalec prostora in svetlobe

Borut Bučinel

Kostumografka

Bjanka Adžić Ursulov

Skladatelj in korepetitor

Laren Polič Zdravič

Lektor

Martin Vrtačnik

Oblikovalec zvoka

Miha Peterlič

Asistentka dramaturginje (študijsko)

Blažka Gantar

Nastopajo

Pascaline Hutner

Lionel Hutner

Psihiatrinja

Saša Pavlin Stošić k. g.

Jacob Hutner

Ajda Kostevc k. g.

Do zdaj je bil s to stranjo obrnjen proti severovzhodu. Da bo pognal veje tudi na tej strani, ne da bi to oviralo razvito stran, ga je treba obrnit proti zahodu.

Yasmina Reza (1959), francoska dramatičarka svetovnega slovesa, je znana kot pronicljiva opazovalka, ki jo odlikujeta jedek humor in oster cinizem. Z natančno izbranimi besedami in strupeno kritičnostjo razkriva dvoličnost na videz uglajenega meščanskega okolja. V tej najnovejši igri njen pogled na stanje sveta ni nič manj poglobljen, vendar ga podaja s presenetljivo milino in prizanesljivostjo, obdržala pa je humor in dodala ganljivo otožnost. S številnimi prispodobami se posveča problemom današnjega časa, kot so odtujenost in osamljenost, iskanje identitete in kriza klasičnega patriarhalnega družinskega ustroja. Spodbujati želi pozitiven odnos do drugačnosti, opozarja na pasti globalizacije in problem priseljencev, na še vedno prisotne rasne predsodke, naraščajočo revščino in človekov uničevalen odnos do narave. Poziva k strpnosti in pogumu pri vztrajanju na lastni poti. Topoumno uklanjanje družbenim zapovedim vodi v plitkost in ozkosrčnost ter ubija sproščenost, brez katere ni ustvarjalnosti in posluha za lepoto.

Kot osnovo za novo igro je Yasmina Reza vzela eno od zgodb iz svoje zbirke novel Blagor srečnim (Heureux les heureux, 2013). Sama je igro označila kot »fantazijo o identiteti in različnosti«. Marsikaj v igri ostaja nepojasnjeno, njeno pisanje pa, kot pravi sama, »ne ponuja ključa, saj takega ključa ni«. Premiera drame James Brown je uporabljal navijalke je bila marca 2023 v münchenskem Residenztheatru.

Iz gledališkega lista: Janina Kos, Od dramatike k prozi in spet nazaj

Yasmina Reza se je z igro James Brown je uporabljal navijalke, ki so jo krstno uprizorili 24. marca 2023 v münchenskem Residenztheatru, po skoraj desetletnem predahu znova vrnila na svetovne gledališke odre. Že ob prvem branju tega besedila zbodejo v oči nekateri prijemi, ki jih v njenih dosedanjih igrah nismo bili vajeni, med drugimi tudi ta, da je dramo zasnovala na zgodbi likov iz enega od svojih romanov. Tako izrazita medbesedilnost je za Rezo vsekakor novost, a v tej igri še zdaleč ni edina. Yasmina Reza je v prvi vrsti nesporno dramska avtorica. To močno odzvanja tudi v njeni prozi, ki je skoraj praviloma prvoosebna in izpovedna. Monološkost je še zlasti izrazita v romanu Blagor srečnim, ki je obenem tudi izhodišče za igro James Brown je uporabljal navijalke.

Kot v večini Rezinih del, pa naj bodo dramska ali prozna, je tudi tu močno izražena želja po učinku belle figure (takšen je tudi naslov njene igre iz leta 2014, ki je bila v Mestnem gledališču ljubljanskem v režiji Mateje Kokol in prevodu Suzane Koncut uprizorjena leta 2016): njeni liki hočejo namreč vedno in za vsako ceno ohraniti krinko popolnosti, neprizadetosti, strpnosti in sreče, to pa celo vpričo družinskih članov in dobrih prijateljev (pri Hutnerjevih za Jacobovo novo identiteto sprva ve samo njihova čistilka). In prav zato zakonca Hutner vrh tega, da vsem zamolčita resnični vzrok Jacobove nenadne odsotnosti, svojo stisko vztrajno skrivata za masko zakonske ubranosti. Drug drugega kličeta »srči« in rada poudarjata, da si znata tudi brez posebne priložnosti pričarati nepozabne trenutke. V ospredju Jamesa Browna je vprašanje drugačnosti in identitete, še zlasti pa svobode posameznika v utesnjujočem svetu, ki nas sili, da se dan in noč skrivamo za krinko »normalnosti in všečnosti«.

A veš, da včasih, kadar gledam poročila, tudi jaz jokam. Jokam, recimo, ker je toča uničila pridelek. To me pretrese. Zgubljamo kožo, ki nas ščiti pred svetom …

Ob branju besedila James Brown je uporabljal navijalke že na začetku besedila preseneti napotek: »Nobenega realizma.« To je vsekakor nezanemarljiva novost v njenem delu, še zlasti dramskem, ki ga, kot že rečeno, vselej zaznamuje nesporen realizem. Reza nato dogajanje v prvem prizoru opiše takole: »Park. Zvečer. V daljavi se nekdo (Philippe) guga na gugalnici. Poganja se više in više. Vidimo, da je obut v dvobarvne čevlje.« V nasprotju z večino njenih dram, ki so skoraj praviloma umeščene med štiri stene, največkrat v stanovanja, se to pot znaten del prizorov dogaja v parku, zaradi česar se vzdušje vsaj sprva ne zdi tako utesnjujoče, kot smo bili tega doslej v njenih igrah vajeni. Odsotnost realizma se kaže tudi v tem, da o zakoncih Hutner ne izvemo ničesar drugega kot to, da sta Jacobova starša: nikjer v besedilu ni namreč nobenega namiga o njunih poklicih, kar je za Rezo precej neznačilno, saj svoje like skozi dialoge običajno zelo natančno determinira.