William Shakespeare
Kralj Lear
Learova usoda se odvija v trku med kraljem in človekom. Zaslepljen s svojim simboličnim statusom se Lear napačno odloči, ker se odloči za kralja in ne za očeta. Pa ne v državniškem smislu, kar bi narekovalo, da se kraljestvo ne deli in da se ne zaupa laskavcem, temveč v smislu ocenjevanja svojih hčera s položaja kralja, namesto s položaja očeta. Tisti, ki najbolj laskata njegovemu veličanstvu, bosta prejeli vsaka polovico kraljestva. Tista, ki pravi, da ljubi Leara tako močno, kot lahko hči ljubi očeta, ne bo dobila ničesar, ker bi morala reči, da ga ljubi bolj kot sebe. Lear mora prenehati biti kralj in postati človek, da se lahko očisti toksičnega položaja vladarja. Šele na koncu pravilno izbere tisto hčer, ki ga ima najraje in ki je čista plemenitost, ter spozna svojo zmoto, posledico kraljestva arogantnosti in ošabnosti. Vsemogočni kralj Lear mora doživeti, da ga hčeri, Goneril in Regan, zavrneta, postati mora potepuh, doživeti noč strašne nevihte, v kateri doživi trenutno pomračitev uma. Learova kraljevska osebnost se popolnoma sesuje, ko je soočen z mejno situacijo, zato je pot naproti smrti hkrati pot k samouresničitvi, pa tudi k prepoznanju dogodkov, ki so tako tragični, da je smrt dejansko odrešitev. Na koncu Learove zavestne sanje o mirni smrti in njegovo nezavedno, ki je vodilo do neznansko boleče smrti, sovpadejo le v zelo majhni meri – ravno v smrti.
Filozofsko se usoda v Kralju Learu odvija med Learom kraljem in Learom potepuhom s pomračenim umom. Tako kot v Hamletu, kraljestvo po kraljevi smrti pripada tistim, ki z Learom niso v krvnem sorodu. »Nekaj je gnilega v deželi Danski,« in v dramskem svetu Kralja Leara je vprašanje, ali umre kralj ali človek. S tem vprašanjem se bo prvič v SNG Nova Gorica soočil priznani režiser Ivica Buljan, ki bo na oder postavil, prav tako prvič v našem gledališču, veliko delo svetovne klasike.
Razen Koltèsove adaptacije Hamleta Dan umorov v zgodbi o Hamletu in Müllerjevega Macbetha po Shakespearu sem Shakespeara režiral le enkrat: Julija Cezarja v Narodnem gledališču v Tirani. Ob teh dveh besedilih me je vedno zanimal Kralj Lear. Izkušnje, ki sem jih nabiral v tridesetih letih režije, končno opravičujejo mojo željo, da uprizorim Leara in skupaj z igralci poskušam priti do njegove skrivnosti.
Ivica Buljan
King Lear, 1603-1606
Tragedija
Predstava traja 2 uri in 15 minut in nima odmora.
Gostujoča predstava
Gostuje: SNG Nova Gorica
Ustvarjalci
Prevajalec
Milan Jesih
Režiser
Ivica Buljan
Dramaturginja
Ana Kržišnik Blažica
Umetniški svetovalec
Robert Waltl
Lektorica
Anja Pišot
Scenograf
Aleksandar Denić
Kostumografka
Ana Savić Gecan
Oblikovalka videa
Toni Soprano Meneglejte
Avtor glasbe
Mitja Vrhovnik Smrekar
Oblikovalec svetlobe
Sonda 13
Oblikovalec zvoka
Jure Mavrič
Nastopajo
Lear, britanski kralj
Bine Matoh k. g.
Goneril
Medea Novak
Regan
Arna Hadžialjević
Cordelia
Patrizia Jurinčič Finžgar
Vojvoda Albany
Žiga Udir
Vojvoda Cornwall
Jure Kopušar
Grof Gloucester
Gorazd Jakomini
Edgar
Jakob Šfiligoj
Edmund
Nejc Cijan Garlatti k. g.
Grof Kent
Blaž Valič
Norec
Peter Harl
Oswald
Andrej Zalesjak
Francoski kralj, Zdravnik, Vitez
Jernej Markelj k. g.
Premiera 18. aprila 2025