Nagrada »Polde Bibič« za življenjsko delo dramaturginji Iri Ratej
21. marec 2025
Dramaturginja Ira Ratej je prejela nagrado Združenja dramskih umetnikov Slovenije »Polde Bibič« za življenjsko delo za vrhunske dosežke na področjih praktične in teoretične dramaturgije ter gledališke pedagogike
Obrazložitev ZDUS:
Dramaturginjo, dramatičarko, režiserko in pedagoginjo Iro Ratej odlikuje veličasten in zelo raznoroden gledališki opus. V svoji bogati karieri se je dokazala kot izjemna dramaturginja s kreativnim, drznim in suverenim avtorskim pristopom. Kot mojstrska poznavalka dramskih in gledaliških zakonitosti z izostrenim občutkom za izpostavitev ključnih dramaturških vozlišč in z osupljivim čutom za detajle je pri vsaki gledališki uprizoritvi nepogrešljiv člen ustvarjalnega procesa. Nesporno spada v maloštevilno kategorijo praktičnih dramaturgov, ki stojijo ob strani tako igralcu kot režiserju. Inovativno, skrbno pretehtano in sveže je njeno urejanje gledaliških listov, posebej pa je treba izpostaviti njeno pionirsko delo pri uveljavljanju gledališke vzgoje v šolske kurikule.
Kot režiserka uspešno sodeluje zlasti z ljubiteljskimi gledališči; uprizoritev Dvanajst jeznih mož v izvedbi Šentjakobskega gledališča je bila leta 2019 zmagovalna uprizoritev 58. Linhartovega srečanja. Podpisuje se tudi pod adaptacije, dramatizacije in dramska besedila, ki jih odlikuje duhovitost, bistroumnost, čut za ritem in tempo, vešče portretiranje dramskih oseb in svetovljanski humor; za priredbo romana Je to človek? Prima Levija je leta 2006 prejela Dnevnikovo nagrado za izjemen gledališki dogodek pretekle sezone.
Ira Ratej nedvomno sodi v sam vrh slovenskega gledališča. Kot vsestranska gledališka ustvarjalka, ki jo odlikuje izjemen talent za dramaturgijo, s svojih tenkočutnim posluhom za igralca zmeraj znova dokazuje, kako pomembna je dramaturška asistenca v procesu igralčevega iskanja, njegove negotovosti in dvomov, obenem pa zna s svojo lucidno besedo in argumentiranim mnenjem premišljeno in duhovito skupaj z režiserjem voditi proces nastajanja predstave. Njen humor je tako pronicljiv in nalezljiv, da bi bilo nadvse koristno, ko bi z njo sodelovali ne le gledališki kolegi, marveč tudi kak prepotenten politik.