Kratka vsebina in ozadje

3 zime so rafinirana in ganljiva saga o družini Kos in njeni zaznamovanosti z zgodovino. In zime so res tri: 1945, 1990 in 2011. Ključni dogodki se navezujejo na konec avstro-ogrske monarhije in segajo preko vzpona in padca komunizma do tranzicije, demokracije in vstopa v Evropsko skupnost. Dogajanje spremljamo skozi usode štirih generacij žensk, ki so v povsem različnih svetovih odraščale v isti zagrebški z bršljanom obrasli hiši, nekoč razkošni vili, zgrajeni še v času monarhije, kasneje pa nacionalizirani in razdeljeni. Klobčič se začne odmotavati leta 2011, ko se zaradi Lucijine poroke v hiši zbere vsa družina in izve, da naj bi Lucijin ženin, novodobni bogataš sumljivih poslov, hišo odkupil. Avtorica z izjemno toplino in naklonjenostjo odstira življenja vseh članov družine predvsem z ženske perspektive. Ženske, z vsako generacijo bolj neodvisne in izobražene, so gonilna sila rodbine. Z veliko požrtvovalnostjo, pogumom in nezlomljivo voljo so kos vsem preizkušnjam, ki se jim postavljajo na pot. Prilagajajo se, se upirajo, prepirajo se, ljubijo in sovražijo. In ob vsem tem rastejo ter svoje izkušnje in modrost prenašajo na svoje hčere.

Igra je sveža, do potankosti premišljena in kar utripa od življenja. V 14 prizorih, ki si ne sledijo kronološko, temveč avtorica prepleta sedanjost in preteklost, se pred nami odvijajo intimne zgodbe družine v primežu zgodovinskih dogodkov: razpad monarhije, druga svetovna vojna, informbiro, postopna demokratizacija, razpad Jugoslavije in vojna na Balkanu ter vprašanje vstopa Hrvaške v Evropsko unijo; vsi ti dogodki se kot drobci vrivajo v vsesplošno kramljanje in postopoma sestavljajo kompleksno družinsko sago. Zgodovinska dejstva so brez odvečnih pojasnjevanj jasno podana skozi doživljanje posameznikov. Drobni namigi in na pol odstrte skrivnosti v posameznih prizorih stopnjujejo napetost, dokler se nazadnje ne zlijejo v fantastično celoto, kjer vsak drobec trdno stoji na svojem mestu.

Celotno dogajanje temelji na pogovoru; tri zime in trije večeri, na katerih se zberejo družinski člani, zunanjega dogajanja praktično ni; situacija je vseskozi zastavljena izrazito minimalistično, pa vendarle avtorici uspe v vsak večer vnesti »dramo«, saj družina kot osnovna življenjska celica vseskozi zrcali vrednote družbe in politiko svojega časa.

Dramsko besedilo med drugim tematizira medgeneracijske prehode med mlado, srednjo in starejšo generacijo, ki novega sveta ne razume povsem, nima več moči za prilagajanje, pa ne gre le za politične ali tehnološke spremembe (te so skozi 3 zime nakazane z uporabo različnih medijev: polaroidnega fotoaparata, digitalne televizije, Twitterja, Facebooka), temveč predvsem za spremembe vrednot. Celotno dramsko besedilo Tene Štivičić je prepleteno še z enim pomembnim idejnim sklopom, in sicer se avtorica ves čas dotika vprašanj, povezanih s položajem žensk ter pomenom vzgoje in izobraževanja skozi zgodovino. Dramsko besedilo 3 zime je tako tudi zgodba o pogumu, moči, prizadevanjih, da bo novi čas boljši in enakopravnejši od prejšnjega, k čemur prispevajo medsebojni dialog, znanje in sočutje.

Štivičićeva se odloči za tradicionalno dramsko formo, pri čemer mojstrske dialoge uredi z matematično natančnostjo v nelinearnem zaporedju in se hkrati ves čas zaveda, da je izrečeno enako pomembno kot tisto, kar je zamolčano.

Tena Štivičić

Tena Štivičić je leta 1977 rojena prodorna hrvaška dramatičarka, ki živi in ustvarja v Londonu. Njena igra 3 zime je bila decembra 2014 z velikim uspehom krstno uprizorjena v londonskem Narodnem gledališču. Zanjo je avtorica prejela nagrado Susan Smith Blackburn 2015, ki jo v New Yorku podeljujejo najboljšim, v angleščini pišočim dramatičarkam z vsega sveta.

Dramo 3 zime je pisala tri leta z občasnimi premori zaradi drugih projektov. Že od začetka je želela igro predstaviti v Angliji, za kar pa je bilo treba žrtvovati del besedila. Avtorica pravi, da se ji je zdelo, da bo zgodba veliko izgubila, če občinstvo ne bo seznanjeno z dogodki v novembru 1918, ki so ključno vplivali na potek zgodovine Hrvaške vse do danes. Zdaj se ji zdi prav, da je bil del izvirnega besedila črtan, da je izbrana verzija mnogo učinkovitejša.

V Sloveniji sta bili do zdaj uprizorjeni dve njeni besedili: v sezoni 2002/2003 monodrama za dva igralca Spet ta nedelja! v Mestnem gledališču ljubljanskem in v sezoni 2005/2006 drama Fragile v Slovenskem mladinskem gledališču.

 

Nagrade

Jana Zupančič – Dnevnikova nagrada 2015/2016 za najboljši umetniški dosežek v MGL v sezoni 2015/16 (tudi za vlogo Maše Kos v 3 zimah)

Jana Zupančič – Nagrada za najboljšo žensko vlogo na 31. festivalu Gavellovi večeri za vlogo 45-letne in 66-letne Maše Kos v 3 zimah Tene Štivičić.