Predstavitev gledališke sezone 2018/2019

V Mestnem gledališču ljubljanskem smo ob koncu gledališke sezone, ki jo je zaznamoval odhod našega prijatelja in nosilca repertoarja Gašperja Tiča, razgrnili repertoar sezone 2018/2019, ki je nastal pod umetniškim vodstvom direktorice Barbare Hieng Samobor.

Vljudno vas vabimo, da se nam pridružite tudi v 66. sezoni, ki jo posvečamo Gašperju Tiču. Novo gledališko sezono smo poimenovali VZGOJA SRCA. Repertoar 2018/2019 obljublja svežino in sodobnost, saj bo kar devet od skupaj enajstih dramskih predlog v Sloveniji uprizorjenih prvič. Nekatere nas bodo nasmejale, druge pretresle. Posebnost programa naslednje sezone pa bodo premierne uprizoritev na Mali sceni, ki jih bodo režirali dramski igralci.

Na odrih MGL bomo torej spremljali enajst novih zgodb, ki jih bomo stalni člani umetniškega in tehničnega ansambla ustvarjali z novimi gosti: režiserji, igralci in drugimi sodelavci ustvarjalnega procesa.

V abonmajskem sistemu sledimo ustaljenim dobrim praksam; gledalci lahko izbirajo med 26 različnimi abonmaji. V zbirki Knjižnica MGL bosta izšli dve novi knjigi. Prav tako je v programu tradicionalni koncert igralcev MGL v Kinu Šiška. Sicer pa si tudi v naslednji sezoni obetamo dobrih mednarodnih gostovanj oziroma sodelovanj.

 

REPERTOAR 2018/2019

V sezoni 2018/2019 naše občinstvo čaka šest premier na velikem odru in pet premier na Mali sceni. Krovni naslov prihajajoče sezone je VZGOJA SRCA.

Honoré de Balzac, začetnik realizma v evropski literaturi in neutrudni popisovalec svoje dobe, je bil velik ljubitelj gledališča, ki si je prizadeval preseči naivne lahkotne bulvarke tistega časa. Mercadet ali Poslovni človek, njegova najuspešnejša igra, je zelo velikopotezno zastavljena komedija, ki podaja kruto resnično podobo sveta, v katerem je vse podrejeno enemu samemu cilju: kako se z vsemi sredstvi prikopati do (še več) denarja. Septembra bo na velikem odru v prevodu Primoža Viteza zaživela slovenska različica režiserja Janeza Pipana, ki je tudi avtor dramatizacije.

Oktobra se veselimo prve slovenske uprizoritve drame Kresnice hrvaške dramatičarke Tene Štivičić, ki je slovenskemu gledališkemu občinstvu že dobro znana. Pri nas so bile doslej odmevno uprizorjene že tri njene drame, nazadnje leta 2016 Tri zime na velikem odru MGL. Gre za prodorno avtorico, ki živi in ustvarja v Londonu, s svojimi igrami pa dosega zavidljiv mednarodni uspeh. V svojih delih se pogosto ukvarja s tematiko migracij, tudi v Kresnicah. Pod režijo se bo podpisala mlada Nina Rajić Kranjac, ki jo gledalci MGL poznajo po režiji Svetovalca v sezoni 2016/2017. Dramo je prevedla Alenka Klabus Vesel.

Osrednja premiera sezone bo krstna uprizoritev drame Tih vdih, ki bo decembra na velikem odru. S Tihim vdihom se bo večkrat nagrajeni pisatelj, filmski in gledališki režiser ter scenarist in eden najbolj prepoznavnih glasov svoje generacije Nejc Gazvoda predstavil v dvojni vlogi tudi na velikem odru MGL. Gazvoda v novem dramskem besedilu, ki ga je po naročilu napisal za MGL, nadaljuje raziskovanje družinskih patologij, ki so ga zanimale že v drami Menjava straže in gledališki kriminalni nadaljevanki Vranja vrata. V povsem novem besedilu ga poleg slovenske družinske celice zanimajo patološkost in senzacionalistična naravnanost sodobnih medijev, hrepenenje po medijski prepoznavnosti, izgubljenost, brezperspektivnost oziroma skrajna ambicioznost generacije Y in drugi najsodobnejši obrazi slovenskega vsakdana.

Drugi del sezone 2018/2019 bomo začeli s trilogijo na Škotskem živeče avtorice Zinnie Harris: januarja bo premiera prve slovenske uprizoritve drame Ta nesrečni rod v režiji Ivane Djilas. Besedilo je prevedla Tina Mahkota. Če se edina ohranjena trilogija iz antičnih časov – Ajshilova Oresteja, sicer zelo temačen portret Tantalovega rodu – vrti okoli človeške, večinoma moške objestnosti in napuha, se Harrisova posveti predvsem ženskam te od bogov preklete rodbine. Na vozu nesrečne rodbine nas popelje v labirint temne strani človeške psihe, ki se v tisočletjih, ki so minila od časa starih Grkov, ni kaj dosti spremenila.

Edino letošnje klasično besedilo, Molièrova komedija Tartuffe, se v to sezono umešča po zaslugi svoje aktualnosti in jo bomo na velikem odru videli marca 2019. Mladi režiser Tin Grabnar se bo lotil besedila v prevodu Otona Župančiča. V Tartuffu je Molière neusmiljeno obračunal s hipokrizijo cerkvenih in dvornih dostojanstvenikov, pa tudi z naivnostjo in lahkovernostjo verujočih podložnikov. Nakopal si je neodpustljive zamere, saj so se mnogi v igri prepoznali. Igra je bila nekaj let prepovedana in vrstili so se celo pozivi, naj komediografa sežgejo na grmadi. Da ta žlahtna mojstrovina, ki je nastala že pred toliko stoletji, nagovarja tudi nas, nedvomno priča o univerzalnosti njenega temeljnega konflikta.

Repertoar na velikem odru bomo aprila 2019 sklenili z mjuziklom. Tokrat se bo s postavitvijo tega žanra srečal režiser Aleksandar Popovski. Čudaška in srhljiva, vendar tudi nadvse zabavna družina Addams se je prvič pojavila v stripu, ki ga je ameriški risar Charles Addams leta 1938 začel objavljati v tedniku The New Yorker. Avtor stripa si je Addamsove zamislil kot satirično nasprotje ameriškega ideala družine 20. stoletja. Znani stripovski liki so v šestdesetih letih 20. stoletja nastopili tudi v priljubljeni televizijski seriji. Najbolj pa so zasloveli v dveh filmih Barryja Sonnenfelda z začetka devetdesetih let. Mjuzikel, ki je nastal v soavtorstvu (Marshall Brickman, Rick Elice, Andrew Lippa), je bil na Broadwayu krstno uprizorjen aprila 2010, leta 2017 so ga uprizorili tudi na edinburškem gledališkem festivalu, marca 2019 pa bodo Addamsovi v prevodu Andreja Rozmana - Roze zaživeli tudi na velikem odru MGL.

Prva slovenska uprizoritev na Mali sceni Gloria v prevodu Valerije Cokan bo premierno uprizorjena oktobra 2017. Ta uprizoritev bo uvedla repertoarno posebnost Male scene: »dramski igralci – režiserji«. Režijo je direktorica zaupala Branku Šturbeju. V tej bridki satiri na račun medijev in pojava novodobne slave nas Branden Jacobs-Jenkins, bivši novinar prestižne revije New Yorker, prestavi v leto 2010, ko so tiskanim medijem začele naglo upadati naklade in ko je postalo jasno, da bo to nepovratno spodjedlo moč sedme sile in s tem spremenilo družbena razmerja. Jacobs-Jenkins se je s tem besedilom, v katerem spretno spaja satiro s trilerjem, povzpel med najprodornejše sodobne ameriške dramatike. V Glorii je kot predstavnik mlajše generacije kritičen do neumornega pehanja za uspehom, razosebljanja sodobnih delovnih okolij in vzpona dobe narcisizma, v kateri se vsak trudi prodati zgodbo svojega življenja ali vsaj ujeti minuto slave – četudi na račun drugega.

Novembrska novost Male scene bo premiera drame Pogrešana v režiji Nataše Barbare Gračner. Besedilo za prvo slovensko uprizoritev je prevedel Andrej E. Skubic. Dramski prvenec mlade in perspektivne ameriške igralke, režiserke in dramatičarke Nikole Beckwith, ki ga je priredila v nagrajeni filmski scenarij, po katerem je sama zrežirala tudi film, se ne ukvarja samo s psihološkimi profili žrtve, storilca in vseh, ki trpijo ob tragičnem izginotju, ampak se tudi sprašuje, koliko je vsak od nas ujetnik lastne družine.

Leto 2018 bomo na Mali sceni zaključili z decembrsko premiero komedije Odhodi vlakov v prevodu Tatjane Jamnik. Režijo bo prevzel stari znanec Male scene Primož Ekart. K pisanju neskončno zabavne, a vendar tudi trpke komedije Odhodi vlakov je Petra Zelenko spodbudila bulvarka Michaela Frayna Kitajci – enodejanka za dva igralca, ki z vratolomno hitrostjo s pomočjo treh vrat in s številnimi preoblekami prehajata iz vloge v vlogo in tako oblikujeta kar sedem likov (pet od njih se tudi dejansko pojavi na odru). Zelenka pa se, tako kot Frayn v igri Hrup za odrom, ne posveča samo dogajanju na odru, ampak še posebej rad razkriva dogajanje za njim. Odhodi vlakov so sicer napisani v maniri situacijske komike, a določene nenavadnosti že od samega začetka nakazujejo, da se za vsem skupaj skriva še nekaj.

Četudi sodi med bolj uveljavljene sodobne nemške dramatičarke, smo Theresio Walser v slovenskem gledališkem prostoru doslej poznali le po delu King Kongove hčerke. Tokrat bomo črno komedijo Taka sem kot vi, rada imam jabolka v slovenski praizvedbi doživeli aprila 2019 na Mali sceni v režiji Borisa Ostana in prevodu Milana Štefeta. Za naslov drame, ki predstavi soproge treh nekdanjih diktatorjev in njihovega simultanega prevajalca Gottfrieda, naj bi si Walserjeva cinično izposodila citat nekdanjega libijskega voditelja Omarja Moamerja el Gadafija. Igro odlikujejo lucidno poigravanje z dejstvi iz polpretekle zgodovine, jedek smisel za ironijo in humor ter angažirano opozarjanje na človeško neobčutljivost vladajočih elit.

Repertoar Male scene zaključujemo konec aprila 2019 s krstno uprizoritvijo mlade avtorice Ize Strehar, ki je na 27. festivalu Dnevi komedije v Celju prejela žlahtno komedijsko pero. Dramsko besedilo Izkoristi me in zavrzi nastaja kot del novega programa, imenovanega rezidenčno avtorstvo MGL. Mladi slovenski dramatiki pišejo besedila v dialogu z režiserjem, dramaturgom in drugimi člani ustvarjalne skupine bodoče uprizoritve. Nastajanje dramskega besedila je ciljno usmerjeno, dramatik pa kot avtor vpet v uprizoritveni proces, ki se začne že pred prvo vajo. Zgodba Streharjeve, v kateri bomo spoznali pet mladih odraslih, raziskuje, kako zelo nevarna je lahko igra intime – sploh če si neizkušen, ranljiv in zmeden glede svojih osebnih načel. Kdor ne zna prevzemati moralne odgovornosti do sočloveka, je ne bi smel igrati. Režijsko taktirko bo prevzel Gregor Gruden.

 

ABONMA 2018/2019
Abonmaje za sezono 2018/2019 vpisujemo spomladi (od 7. do 13. junija) in jeseni (od 3. do 14. septembra in od 10. do 17. oktobra).

Abonma MGL
vključuje šest predstav na velikem odru in eno predstavo po izbiri na Mali sceni. Abonenti lahko izbirajo med osemnajstimi abonmaji MGL.

Abonma VEČ
vključuje osem predstav na velikem odru in eno predstavo po izbiri na Mali sceni.

Abonma NIKA
vključuje deset predstav na velikem odru in eno predstavo po izbiri na Mali sceni. Naročniki Dnevnika, Nedeljskega dnevnika in Razvedrila imajo pri abonmaju Nika poseben popust.

ŠTUDENTSKI abonma
vključuje šest predstav na velikem odru in eno predstavo po izbiri na Mali sceni. Študentom priporočamo abonmaje Študentski A, Študentski C in Radovedni.

DIJAŠKI abonma
vključuje pet predstav na velikem odru, eno predstavo po izbiri na Mali sceni in koncert z igralci MGL in študenti AGRFT v Kinu Šiška.

Abonma RADOVEDNI
vključuje šest predstav na velikem odru in eno predstavo po izbiri na Mali sceni. Posebnost tega abonmaja je vodeni pogovor z ustvarjalci po koncu predstave. Pričetek pogovorov oziroma predstav pri tem abonmaju bo ob 18. uri.

Abonma MAKSI
Kateri koli abonma MGL lahko dopolnite še s tremi predstavami na Mali sceni. Tako boste svoj osnovni abonma nadgradili v abonma Maksi, ki bo poleg šestih predstav na velikem odru in ene predstave po izbiri na Mali sceni vključeval še tri premierne predstave na Mali sceni. V tem abonmaju si boste tako ogledali 10 predstav. Nadgrajeni del abonmaja (na Mali sceni) ne bo vezan na dan osnovnega abonmaja (nima stalnega dneva).

Abonma NADALJEVANKA
V abonmajski ponudbi ostajata tudi nadaljevanki Vranja vrata iz sezone 2016/2017 in Praznina spomina iz sezone 2017/2018.

Kakšna bo nadaljnja usoda predlani uvedene žanrske novosti, gledališke kriminalne nadaljevanke? Ker je časa za odigravanje obeh nadvse priljubljenih obstoječih nadaljevank premalo, zamikamo premiero naslednje v jesen 2019.

 

KNJIŽNICA MGL
(urednica Petra Pogorevc)

Svetlana Slapšak
MIKRA THEATRIKA 2
Izid decembra 2018

Svetlana Slapšak, ugledna publicistka in kritičarka, antropologinja in doktorica antičnih študij, posebej za našo knjižno zbirko snuje nadaljevanje svojega dela Mikra theatrika, ki je v Knjižnici MGL izšlo leta 2011. Če se je v predhodni knjigi spraševala o skupnih točkah med gledališčem in demokracijo, se bo v nadaljevanju z naslovom Mikra theatrika 2 osredotočila predvsem na povezave med gledališčem in drugimi umetniškimi mediji. V novi knjigi bo obravnavala teoretske vidike »prevoda« oziroma transgresije iz književnosti v gledališče in druge umetnosti, se poglobila v novejšo gledališko produkcijo v Sloveniji ter objavila izbor svojih lastnih dramskih besedil: libreto za komorno opero, dramolet kot uvod v glasbeno dramo, kratke komedije za gledališče senc ter prevod Aristofanove komedije iz stare grščine.

Ivan Medenica
TRAGEDIJA INICIACIJE ALI NESTANOVITNI PRINC
Prevajalka Seta Knop
Izid aprila 2019

Ivan Medenica, najvidnejši srbski gledališki kritik in teatrolog ter od lani tudi umetniški direktor mednarodnega festivala BITEF, se v svoji zadnji knjigi, ki je izšla leta 2016 pri beograjski založbi Clio, ukvarja s protagonisti klasičnih evropskih dramskih mojstrovin. Fokus analize usmeri na njihov biografski skupni imenovalec, konkretneje biološko mladost, skozi katero lucidno interpretira in komentira njihove usodne odločitve in dejanja. Klasične junake, med katerimi so denimo Evripidov Hipolit, Shakespearov Hamlet, de Mussetov Lorenzaccio in Schillerjev Don Carlos, v nekoliko razširjeni analizi pa tudi Molièrov Alcest, bralcu približa in pojasni z vidika »tragedije iniciacije«. Postavi tezo, da na tragični razplet usod naštetih princev in kraljevičev, od katerih je vselej odvisna tudi usoda skupnosti, najbolj odločilno vpliva ravno njihova temeljna bivanjska razpetost med mladostjo in zrelostjo.

 

DAN V SPOMIN NA GAŠPERJA TIČA

V ponedeljek, 18. junija, ob 18. uri se bomo zbrali na zadnji ponovitvi mjuzikla Trač v tej sezoni. Večer bomo posvetili spominu na Gašperja Tiča in ob tem predstavili natečaj za najboljša libretistična dela. Zmagovalca bomo predstavili 18. junija 2019.

Predstava bo dobrodelna: izkupiček od prodanih vstopnic bomo namenili Zvezi prijateljev mladine Slovenije, natančneje za humanitarni program Pomežik soncu.

 

ZAHVALA

V iztekajoči se sezoni se za sodelovanje še posebej zahvaljujemo pokrovitelju našega gledališča, podjetju Petrol, in drugim partnerjem: Zavarovalnici Triglav, podjetju Medis, Slovenskim železnicam ter slaščičarni Čopomana in podjetju Pernod Ricard Slovenia, ki sta vso sezono skrbela za dobro vzdušje na premierah. Sodelovanja se veselimo tudi v prihodnje.